
Polska ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa jest ciągle w powijakach. Czekamy na ostateczne przepisy prawa, które będą chroniły sygnalistów w Polsce. Czytaj dalej jakie wymagania stawia podmiotom prywatnym i publicznym drugi projekt ustawy.
Jakie wymagania wobec sygnalisty musi spełnić podmiot?
Podmioty prawne, czyli podmioty prywatne i podmioty publiczne muszą ustanowić wewnętrzną procedurę regulującą kwestie ochrony sygnalisty w organizacji. Należy udostępnić również kanały wewnętrzne przyjmowania zgłoszeń o niezgodnościach. Dokonując wyboru kanałów zgłoszeniowych trzeba zwrócić uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa i poufności sygnaliście. Następną ważną sprawą jest wybór kompetentnych osób do obsługi otrzymanych zgłoszeń. Obok samych procedur ważne jest również wprowadzenie rozwiązań, które uniemożliwią działania odwetowe wobec sygnalisty.
Jakie obowiązują terminy wdrożenia ochrony sygnalisty
W terminie miesiąc od wejścia w życie ustawy procedurę wewnętrzną muszą wprowadzić podmioty prywatne, dla których pracę wykonuje co najmniej 250 osób oraz te działające w branży finansowej i podlegającej przepisom bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska. Termin ten obowiązuje na wprowadzenie wewnętrznych wymagań w podmiotach publicznych. Jak również na przygotowanie procedury zgłoszeń zewnętrznych przez Rzecznika Praw Obywatelskich i organy publiczne. Ustawa zobowiązuje również do ustanowienia procedury wewnętrznej w podmiotach prywatnych, dla których pracę świadczy więcej niż 50 osób, a mniej niż 250 https://sygnalista24.info/nowy-projekt-ustawy-o-sygnalistach-z-dnia-6-04-2022r/. W takiej sytuacji czas na wdrożenie regulacji upływa 17 grudnia 2023 r.
Kto jest zwolniony z obowiązku wdrożenia kanałów wewnętrznych?
Z obowiązku zwolnione są gminy, w tym urzędy i jednostki administracyjne gminy zamieszkanej przez mniej niż 10 000 mieszkańców. Takiego obowiązku nie mają również podmioty prywatne, dla których pracę świadczy co najmniej 50 osób. Chyba że działają one w branży finansowej oraz podlegają przepisom dotyczącym bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska.